OSTEOPATI & FYSIOTERAPI
www.osteopatien.dk

BEHANDLINGSFORMER

OSTEOPATIFYSIOTERAPITRÆNING

Jeg kombinerer min uddannelsesmæssige baggrund som Osteopat D.O og Professionsbachelor i Fysioterapi til, at opnå de bedst mulige resultater til den enkelte person.

Min grundlæggende viden fra fysioterapi i henhold til anatomi, fysiologi, biomekanik, træning og bevægelse har skabt fundamentet i min forståelse og behandlingstilgang.

Osteopati har givet mig kompetencer til, at arbejde med funktionaliteten på tværs af alle kroppens systemer, samt en dybere indsigt i relationen mellem muskler, led, nerver, kredsløb og metabloliske mekanisker.

Jeg forkuserer ikke kun på symptomet/problemet, men på årsagen til dette for, at opnå bedre reslutater og udgå tilbagefald.

Jeg tilstræber, at forbedre enhver patients funktionsniveau, således at de pågældende krav/mål kan opnås.

Min forudsætning for, at øge den enkeltes funktionsniveau er, at reducere de begrænsninger/restriktioner som findes i bevægeligheden, samt forbredre kontrollen af de omkringliggende strukturerne i henhold til årsagen til problematikken.

OSTEOPATI

Osteopati er en statsautoriseret sundhedsprofession, som benytter sig af manuelle teknikker til undersøgelse, diagnositering og behandling. Osteopatisk behandling er effektivt ved akutte, subakutte og kroniske problemer. Osteopati er baseret på traditionelle medicinske fag som anatomi, neurologi, fysiologi, biomekanik, embryologi og patologi mm.

HVAD ER OSTEOPATI?

Ideen ved osteopatien er, at hvis kroppen bliver korrigeret korrekt mekanisk, vil kroppens egne selvregulerende mekanismer få bedre forudsætninger og kroppen kan/vil hele sig selv.

En osteopat analyserer, hvordan forskellige strukuterer i kroppen – knogler, led, bindevæv, muskler, nerver, organer mm. fungerer og påvirker hinanden.

Hvad nytter det f.eks. at løsne op for et led, hvis musklerne og bindevævet omkring dette led stadigvæk spænder?

Ved at betragte kroppen som en helhed og undersøge dybereliggende årsager til symptomerne, opstår effektive og holdbare resultater.

FILOSOFI

De gundliggende principper for en osteopatisk behandling:

• Kroppen er en enhed, og skal betragtes/behandles som sådam
  • Struktur og funktion er indbyrdes forbundne
  • Kroppen har selvregulerende mekanismer
  • Kroppen har evnen til at forsvare og reparere sig selv

Dr. Andrew T. Still grundlagde den første skole for osteopati i 1892, da han som praktiserende læge var utilfreds med daværende behandlingsmetoder. Da han ikke kunne redde sine børn fra meningitis, udviklede dr. Still sit eget behandlingssystem baseret på, at kroppens struktur og funktion er sammenhængende, samt at optimere kroppens naturlige ophelingsevne

UDDANNELSE TIL OSTEOPAT

I Europa kan osteopati studeres både som et deltids- og et fuldtidsstudie. Optagelseskrav til deltidsstudiet et at man i forvejen er uddannet læge, fysioterapeut eller kiropraktor.

Osteopati er en selvstændig uddannelse og profession, derfor skal den ikke ses som en overbygning på et andet fag. Fælles med adgangskrævede uddannelser er den grundlæggende viden om kroppens anatomi, fysiologi, biomekanik etc., men filosofien og tilgangen til kroppen og strukturerne er anderledes og unik.

I år 2000 startede den første uddannelse for osteopati i Danmark, sidenhen er der årligt blevet færdiguddannet osteopater i Danmark, således at faget i dag er mere udbredt i landet end tidligere.

Osteopati er i udlandet i stigende grad en del af det traditionelle behandlingssystem, faget oplever stigende anerkendelse og udbredelse. Dette kan se ved at statsautorisation opnås i flere europæiske lande. Ligeledes udbredes osteopati i Australien og New Zealand, hvorimod der I USA studeres osteopati som et speciale af medicinstudiet.

HVORDAN BEHANDLER EN OSTEOPAT?

En osteopat undersøger og behandler dysfunktioner i hele kroppen, og behandler led, muskler, bindevæv, kar og nerver med osteopatiske manipulative teknikker (OMT), som omfatter blandt andet manipulationer og mobilisering af kroppens led, muskler og fascier/bindevæv, udspændingesteknikker samt muskelenergi teknikker (MET) mm.

Formålet med den osteopatiske behandling er, at optimere kroppens funktioner, da alle kroppens strukturer påvirker hinanden og er afhængige af hinandens funktion.

En osteopat vil derfor sæt sig grundigt ind i din sygdoms-/skadehistorie og foretage relevante undersøgelser, med henblik på, at afdække din problemstilling. Din behandling vil altid være individuelt tilrettelagt og afhængig af årsagen til netop dine symptomer. Det er ikke ualmindeligt, at årsagen til problemet ligger et andet sted, end der hvor smerterne eller symptomerne opleves.

En osteopat behandler derfor både symptomerne og selve årsagen. Derudover kan osteopaten eventuelt give nogle basale råd og anbefalinger relateret til kost, søvn og livsstil, hvis relevant.

Når den optimale balance i kroppen er genskabt, vil osteopaten rådgive omkring hvilke værktøjer og muligheder, det kan eksempelvis være øvelser, der skal til for, at fastholde en optimal funktion.

FYSIOTERAPI

Et grundliggende kendetegn ved fysioterapi er, antagelsen af at evnen til fuld og smertefri bevægekse af afgørende for oplevelsen af sundhed og velbefindende.

Fysioterapi er en statsautoriseret sundhedsprofession og på professionsbacheloruddannelsen i fysioterapi lærer man at arbejde med sundhed og sygdom med udgangspunkt i mennesket, kroppen og bevægelse.

Fysioterapi tager udgangspunkt i viden om menneskets anatomi, fysiologi, sygdomlære, træning og bevægelse, psykologi, pædagogik og sociologi, kommunikation og sundhedsteknologier.

Som fysioterapeut kan man arbejde i både et dansk og et globalt social- og sundhedsvæsen. Med viden og kompetencer til at arbejde selvstændigt og tværprofessionelt med behandling, genoptræning, rehabilitering og sundhedsfremme på hospitaler, i kommuner, private sundhedsklinikker eller folkeskoler og idrætsorganisationer.

UDDANNELSE TIL FYSIOTERAPEUT

Uddannelsen varer 3,5 år og er en kombination af et teoretisk og klinisk forløb. Uddannelsenafsluttes med et 20 ECTS professionsrettet bachelorprojekt.

Man opnår kompetancer både teoretisk og praktisk om behandling, genoptræning, rehabilitering og sundhedsfremme. Lærer at diagnosticere, undersøge/behandle, at genoptræne patienter/borgere og at arbejde med grupper og holdtræning - med formål at sikre sundhed og livskvalitet.

Ligeledes læres at screene og teste, hermed at måle og dokumentere effekten af et behandlingsforløb.

De praktiske studieøvelser foregår i begyndelsen af studiet på medstuderende, men hurtigt kommer patienter og borgere indover. Der er tre kliniske uddannelsesforløb, hvor man er i praktik i regioner, kommuner og private fysioterapeutklinikker.

Man har mulighed for at videreuddanne dig på fx kandidatuddannelse i fysioterapi elleandre sundhedsmæssige kadidatuddannelser

TRÆNING

Fysisk træning skal for mig forstås, som en systematisk påvirkning af kroppen over tid, med henblik på forbedring af fysiologiske og biomekaniske egenskaber i ens funktionsniveau. Dette har betydning for kroppens evne til at opnå de ønskede krav, mål og færdigheder. Træning omfatter både styrke-, kondition- udholdenhed- og spændstighedstræning.

MIN TRÆNINGSMÆSSIGE BAGGRUND

Lorem ipsum